duminică, 4 ianuarie 2009

Independenta

Denis de Rougemont- "Libertatea nu e un drept, e asumarea unui risc". Acestea sunt cuvintele care, consider ca exprima just notiunea de libertate, aducand in discutie importanta responsabilitatii.
Jean Jacques Rousseau isi incepe primul capitol din "Contractul social" prin "L’ homme est né libre" (Omul s-a nascut liber), dar, daca luam in considerare spusele lui Freud, odata ce am constientizat libertatea, o percepem, paradoxal, ca pe o constrangere. "Most people do not really want freedom, because freedom involves responsibility, and most people are frightened of responsibility.”("Majoritatea oamenilor nu doresc libertate, pentru ca libertatea implica responsabilitate, majoritatea oamenilor sunt speriati de responsabilitate .")

Ne place sa ne simtim independenti. Sa ne raportam la noi insine ca fiind o persoana libera sa faca/zica/gandeasca ceea ce vrea, fara constrangeri sau compromisuri. Cel putin, eu asa sunt.
In realitate insa, cei mai multi dintre noi depind intr-o masura mai mare sau mai mica de multe lucruri materiale, de la telefonul mobil si calculator si pana la bani, casa.
Nevoile primare isi exprima autoritatea neconditionat in raport cu (non)libertatea noastra (caldura, mancare, apa s.am.d.). Si atunci... exista cu adevarat persoane independente? Eu zic ca da. Ma defineste acest cuvant- independenta si il leg de subminarea non-libertatii prin compromis. Fireste, difera in functie de context. Dar daca nu merg pe drumul pe care altii ma conduc, nu din orgoliu stupid, ci din convingere, eu ma numesc independenta. Eliberata.
Doar o senzatie insa. Ca situatie ipotetica, o durere de masea(calea pe care...altele ma conduc) ar risipi senzatia de libertate, nimic nu ar mai conta, nimic nu as mai simti(in afara de asta). Sau daca mi-ar fi dor. E ca si cum ai fi bolnav- te complaci, inconstient. Ti-e dor si atat.

Eu consider ca libertatea in stare pura nu exista. Libertatea de a alege, de exemplu. Pai libertatea de a alege ne e ingradita de existenta optiunilor- nu alegi ce vrei, ci alegi ce vrei din ceea ce ai la dispozitie. Sau libertatea de a decide(nu gasesc alegerea sinonima cu decizia), in cazul careia se da o batalie- a face ce vrei sau a face ce trebuie- vreau sa mananc ciocolata, dar sunt diabetic asa ca o inlocuiesc cu un iaurt.

Libertatea, cred eu, e doar senzatia pe care ne-o ofera dependenta.

4 comentarii:

  1. Imi place cum pui problema. Acum, daca ar fi sa ne gandim si "la liberul arbitru" cu care ne-a inzestrat Dumnezeu, ar trebui sa presupunem ca suntem liberi pe deplin.

    Dar, culmea, desi multora dintre noi le place sa spuna ca sunt liberi, putini realizeaza ca nu-i chiar asa. Nevoile primare sunt primele care ne limiteaza libertatea. Apoi ar mai fi si altele, sa le zicem senzatii,(desi e cam fortat termenul) cum ar fi teama, mandria, egoismul.

    Libertatea e una dintre subiectele care vor da intotdeauna nastere la discutii si controverse. Si daca tot am ajuns la controverse, gandeste-te numai cat se bate presa cu pumnul in piept ca e libera. (Si da, stiu, am un pitic cu domeniul acesta. :p )

    RăspundețiȘtergere
  2. A fi liber e o dorinta a noastra, a tuturor, pe care tindem sa o catalogam a fi naiva. A realiza ca aceasta libertate ne este conditionata e o dovada de maturitate.

    Cu liberul arbitru e aceeasi problema. Eu consider ca Dumnezeu ne-a dat acest "liber arbitru" despre care ne vorbeste Sfantul Augustin pentru a alege binele, fireste, actiune mediata de aceeasi responsabilitate.

    Intr-adevar, lista lucrurilor care ne ingradesc sau conditioneaza libertatea, fie ele materiale sau imateriale, poate continua.
    Nu am facut referire la cele nepalpabile(ca teama, egoismul despre care vorbeai tu) pentru ca sunt strans legate de lumea subiectiva. Am zis, in schimb de "dor", pe care l-am plasat in context, folosind persoana 1.
    Acum, desigur, fiecare dintre noi stie ce este teama de exemplu. Dar situatiile in care o intalnim difera de la caz la caz.

    Ai un pitic cu domeniul acesta? E si normal, domnisoara jurnalist.:)

    RăspundețiȘtergere
  3. None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.
    Johann Wolfgang von Goethe

    Si da, ma refer la tine Andreea.

    "Ia-ti mai multi neuroni la tine cand vii sa vorbesti cu mine" :))) Cata autosuficenta prosteasca in fraza asta! Chiar nu realizezi asta? Pretinzi ca esti crestin, credeam ca o calitate crestineasca este lipsa mandriei prostesti.

    Ma plicrisesc si am citit vreo cateva articole de ale tale. Imi dau senzatia ca inoti intr-o confuzie cleioasa. In plus esti si foarte frustrata.

    RăspundețiȘtergere